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    Grant Kleeman, Not just for fun: Using cartoons to investigate geographical issues

    Johnathan R. Razorback
    Johnathan R. Razorback
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    Grant Kleeman, Not just for fun: Using cartoons to investigate geographical issues Empty Grant Kleeman, Not just for fun: Using cartoons to investigate geographical issues

    Message par Johnathan R. Razorback Lun 2 Mai - 15:51

    "The term ‘cartoon’– originally used to describe a full-size preliminary drawing of a painting or tapestry – has, since the mid-19th century, been used to denote a humorous or satirical illustration published in newspapers and magazines."

    "Teaching students the steps involved in analyzing cartoons involves: developing a knowledge of the context to which the cartoon alludes; building the ability to recognize the visual and non-visual elements of cartoons and the way in which the cartoonist combines these to communicate an opinion; developing the capacity to discern the cartoonist's perspective; and enhancing the ability to construct a personal opinion."

    "The communicative power of cartoons lies in their ability to present often-complex issues, events and social trends in a simplified and accessible form. They usually do this by employing the devices of caricature, analogy and ludicrous juxtaposition to sharpen the public's view of contemporary issues. While many of the artworks created by cartoonists are humorous, they can also have quite a ‘cutting’ edge. They may, for example, deride public figures by exposing their idiosyncrasies, eccentricities and vanities. Significantly, cartoons seek to elicit a response from the observer and predispose him or her to a particular course of action or way of thinking."

    "As an instructional tool the cartoon is little understood."

    "Cartoons represent a very effective motivational tool – the ‘hook’ by which the teacher can gain the attention and interest of the learner."

    "Enhance our understanding of how a person's feelings, attitudes and values are manipulated by such texts, we enhance their ability to identify, and perhaps challenge, dominant discourses and the capacity to evaluate various alternatives."

    "These are the editorial (or political) cartoon ; the gag (or pocket) cartoon ; the caricature; and the comic strip."

    "The devices used to communicate the cartoonist's point of view are collectively referred to as the elements of a cartoon."
    -Grant Kleeman, "Not just for fun: Using cartoons to investigate geographical issues", New Zealand Geographer, Volume 62, Issue 2, August 2006, Pages 144-151.

    "Le terme "caricature" - utilisé à l'origine pour décrire un dessin préliminaire grandeur nature d'une peinture ou d'une tapisserie - désigne, depuis le milieu du XIXe siècle, une illustration humoristique ou satirique publiée dans les journaux et les magazines."

    "Enseigner aux élèves les étapes de l'analyse des caricatures consiste à : développer une connaissance du contexte auquel la caricature fait allusion ; développer la capacité à reconnaître les éléments visuels et non visuels des caricatures et la manière dont le caricaturiste les combine pour communiquer une opinion ; développer la capacité à discerner le point de vue du caricaturiste ; et améliorer la capacité à construire une opinion personnelle."

    "Le pouvoir communicatif des caricatures réside dans leur capacité à présenter des questions, des événements et des tendances sociales souvent complexes sous une forme simplifiée et accessible. Pour ce faire, ils utilisent généralement les procédés de la caricature, de l'analogie et de la juxtaposition ridicule pour aiguiser le regard du public sur les questions contemporaines. Si la plupart des œuvres créées par les caricaturistes sont humoristiques, elles peuvent aussi avoir un côté assez "tranchant". Elles peuvent, par exemple, tourner en dérision des personnalités publiques en exposant leurs idiosyncrasies, leurs excentricités et leurs vanités. De manière significative, les caricatures cherchent à susciter une réaction de la part de l'observateur et à le prédisposer à un mode d'action ou de pensée particulier."

    "En tant qu'outil pédagogique, la caricature est peu comprise."

    "Les caricatures représentent un outil très stimulant - l''hameçon' par lequel l'enseignant peut gagner l'attention et l'intérêt de l'apprenant."

    "En améliorant notre compréhension de la façon dont les sentiments, les attitudes et les valeurs d'une personne sont manipulés par de tels textes, nous améliorons leur capacité à identifier, et peut-être à contester, les discours dominants et la capacité à évaluer diverses alternatives."

    "Les dispositifs utilisés pour communiquer le point de vue du caricaturiste sont collectivement appelés les éléments d'une caricature."
    -Grant Kleeman, "Not just for fun: Using cartoons to investigate geographical issues", New Zealand Geographer, Volume 62, Issue 2, August 2006, Pages 144-151.




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    « La question n’est pas de constater que les gens vivent plus ou moins pauvrement, mais toujours d’une manière qui leur échappe. » -Guy Debord, Critique de la séparation (1961).

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